PEMBENTUKAN KARAKTER GEMAR MEMBACA DAN RASA INGIN TAHU SISWA MELALUI GERAKAN LITERASI SEKOLAH
DOI:
https://doi.org/10.31932/jpdp.v10i1.3374Abstract
This research aims to describe the formation of students' character of like to read and curiosity through the school literacy movement. The research was carried out using a descriptive method with the research subjects consisting of seven (7) teachers and staff and five (5) students at Al Azhar 21 Pontianak Islamic Elementary School. The data were collected through observation, interviews and documentation. The analysis technique are interactive model analysis which includes data reduction, data presentation, drawing conclusions and verification. The research results show that character formation corresponds to the three stages of the literacy movement, namely the habituation, development and learning stages. Forming a character who likes to read at Islamic Elementary School Al Azhar 21 Pontianak includes a mandatory reading program, library visits, providing a list of books or writings that students have read, carrying out reading book exchange activities, and learning using references. Meanwhile, the formation of a curious character includes providing communication media in the form of printed or electronic media for expression, facilitating school members to explore education, science, technology and culture, as well as creating an atmosphere that invites students' curiosity.References
Ali, M., & Asrori, M. (2008). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik, Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Arifin, M. (2017). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada SD Negeri Mannuruki Makassar (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).
Ariyanti, A., & Aiyanti A. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter. In Prosiding Seminar Nasional Manajemen Pendidikan (Vol. 1, No. 1).
Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2018). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Negeri Gugus Sungai Miai Banjarmasin. Jurnal
Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 15-29.
Dheadema, S. A., Muharini, R., Rasmawan, R., Enawaty, E., & Lestari, I. (2023).
Video Animasi sebagai Media Pembelajaran pada Materi Hidrokarbon.
Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 17(2), 116-123.
Efendi, S. R. (2021). Pembentukan Karakter Gemar Membaca melalui Gerakan Literasi Sekolah di SD Islam Muhammadiyah Cipete Cilongok Banyumas.
Febriandari, E. I. (2019). Penanaman Nilai Karakter Gemar Membaca Berbasis Pembiasaan dan Keteladanan terhadap Kemampuan Berbahasa Siswa Sekolah Dasar. Al-Mudarris: Journal Of Education, 2(2), 211-223.
Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Badan Penelitian dan Pusat Pengembangan Kurikulum, Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa, Pedoman Sekolah.
Kemendikbud. (2015). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2015 tentang Penumbuhan Budi Pekerti. Permendikbud, 45.
Kemendikbud, (2016). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Dikdasmen Kemendikbud.
Mustari, M. (2017). Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan. Depok: Raja Grafindo Persada.
Musbikin, I. (2021) Penguatan Karakter Gemar Membaca, Integritas, Rasa Ingin Tahu, Nusa Media.
Ningrum, C. H. C., Fajriyah, K., & Budiman, M. A. (2019). Pembentukan Karakter Rasa Ingin Tahu melalui Kegiatan Literasi. Indonesian Values and Character Education Journal, 2(2), 69-78.
Olmurodova, Z., & Djuraeva, M. (2023). Power of Reading. Barqarorlik Va Yetakchi Tadqiqotlar Onlayn Ilmiy Jurnali, 3(3), 478-480.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 23. (2015). Tentang Penumbuhan Budi Pekerti Perpustakaan.
Perpustakaan, D. B. (2014). Grand Design Pembudayaan Kegemaran Membaca. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI.
Purnama, I., Affandi, L. H., & Nisa, K. (2022). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dalam Membentuk Karakter Gemar Membaca Siswa di SDN 5 Masbagik Selatan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1951-1958.
Rahmawati, A. (2019). Penguatan Karakter Gemar Membaca Dan Rasa Ingin Tahu Siswa Melalui Gerakan Literasi Sekolah Di SD Muhammadiyah Program Khusus Kottabarat Surakarta Tahun Ajaran 2018/2019. Tesis. Tersedia: https://eprints.ums.ac.id/75534/2/NASKAH%20PUBLIKASI.pdf
Saptono. (2011). Dimensi-dimensi Pendidikan Karakter: Wawasan, Strategi dan Langkah Praktis, Jakarta : Erlangga.
Samani, Muchlas. & Haryanto. (2016). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sari, I. F. R. (2018). Konsep Dasar Gerakan Literasi Sekolah pada Permendikbud Nomor 23 Tahun 2015 tentang Penumbuhan Budi Pekerti. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), 89–100. https://doi.org/10.14421/albidayah.v10i1.13.
Wiratsiwi, W. (2020). Penerapan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 230-238. https://doi.org/10.24176/re.v10i2.4663.
Wiyani, N. A. (2020). Manajemen Program Pembiasaan untuk Membentuk Karakter Mandiri pada Anak di Paud Banyu Belik Purwokerto. Jurnal Thufula, 8(1).
Zulkifli, M. (2016). Pembentukan Karakter Gemar Membaca Alquran. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 46-61.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Anyan sebagai Jurnal Manager
Program Studi PGSD
Jl. Pertamina Sengkuang KM. 4 Sintang Kotak Pos 126
(email: pgsdpersadakhatulistiwa@gmail.com)