PENGEMBANGAN E-MODUL EMBLEM BERBASIS PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION PADA MATERI PECAHAN UNTUK ANAK KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.31932/jpdp.v10i1.3343Abstract
The background of this research is the limited learning resources used by students in learning. The efforts made to overcome this problem through developing learning resources in the form of e-module emblems based on the Realistic Mathematic Education (RME) approach. This research aims to determine the feasibility and response of students on the emblem e-module based on the RME approach of fraction material at class V elementary schools. The research method used is Research and Development according to Borg and Gall which has been modified into 7 stages. This research was conducted at SD Negeri 3 Adiwarno. The research subjects involved in this research were fifth grade elementary school teachers and students, media experts and material experts. The research instruments used were interviews, documentation and e-module quality questionnaires to see the feasibility of the e-module being developed. Based on the results of the validation test analysis, an average of 92.78% was obtained, consisting of a media expert assessment of 93.23% and a material expert assessment of 92.34%. Also supported by the calculation of the student response questionnaire after using the e-module was 90.47% achieved the very good category. Thus, it can be concluded that the RME-based emblem e-module development product is very feasible and very good to be used as a learning resource in assisting the learning activities of Mathematics fractions for fifth grade elementary school students.References
Buchori, A., & Rahmawati, N. D.2017. Pengembangan E-Modul Geometri dengan Pendekatan Matematika Realistik di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(1), 23–29.
Dwi Lestari, H., & Putu Parmiti, D. P. P. 2020. Pengembangan E-Modul IPA Bermuatan Tes Online untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Journal of Education Technology, 4(1), 73-83.
Dwirahayu, G., & Nursida, N. 2017. Mengembangkan Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Metode Permainan untuk Siswa Kelas 1 MI. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2).
Erlina, N. 2021. Kesiapan Calon Guru IPA dalam Pengembangan Rencana Pembelajaran Berbasis Education for Sustainable Development. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(2), 142–150.
Ermawati, D., & Riswari, L. A. 2023. Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. Kudus: UMK.
Fausih, M., & Danang, T. 2015. Pengembangan Media E-Modul Mata Pelajaran Produktif Pokok Bahasan “Instalasi Jaringan LAN (Local Area Network)†untuk Siswa Kelas XI Jurusan Teknik Komputer Jaringan di SMK Nengeri 1 Labang bangkalan Madura. Jurnal Unesa, 1(01), 1–9.
F T Rokhmania. 2017. Efektivitas Penggunaan E-Modul Berbasis Flipped Classroomuntuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis. Jurusan Fisika FMIPA UNESA, 2, 91–96.
Ibrahim, D. S., & Suardiman, S. P. 2014. Pengaruh Penggunaan E-Learning terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika Siswa SD Negeri Tahunan Yogyakarta. Jurnal Prima Edukasia, 2(1).
Kurniawati, Y., Sumaji, & Suryani, F. B. 2023. Pengembangan Media Big Book untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Pecahan Kelas II Madrasah Ibtidaiyah. Edutrained: Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan, 7(2), 92–102.
Mahayukti, G. A., Suarsana, I. M., & Wijaya, I. G. A. P. 2013. Pembelajaran Matematika Realistik untuk Meningkatkan Daya Matematik dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(2), 38–46.
Ningrum, M. K., Virgianti, U., & Riswari, L. A. 2023. Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Materi Pecahan Kelas III SDN Pati Kidul 01. Jurnal Lensa Pendas, 8(2), 223–227.
Riswari, L. A., & Salamah, U. 2023. The Influence of Gibran Giat Education Game on Mathematics Conceptual Understanding of Fourth Graders. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 9(1), 1–11.
Sa’diyah, K. 2021. Pengembagan E-Modul Berbasis Digital Flipbook untuk Mempermudah Pembelajaran Jarak Jauh di SMA. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1298–1308.
Setyaningrum, Ermawati, D., & Riwari, L. A. 2023. Analisis Kesulitan Belajar dalam Memahami Konsep Pecahan pada Siswa Kelas V SD Negeri Sidomulyo. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 3360–3369.
Sugiyono. 2019. Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABET.
Sulaikhah, S., Utaminingsih, S., & Sumaji, S. 2022. Pengembangan Bahan Ajar LKS (Lembar Kerja Siswa) Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Operasi Hitung Perkalian Bilangan Pecahan Kelas V SD. Jurnal Guru Kita PGSD, 6(4), 496–510.
Sulhaliza, A. P., Ananta, A. F. Q., & Riswari, L. A. 2022. Analisis Kemampuan Pemecahan Matematis pada Materi Pecahan Kelas III SDN Sinomwidodo 01. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 340–350.
Umami, R. R., Utaminingsih, S., & Riswari, L. A. 2024. Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematics Education Berbantuan Media ARCA terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 325–333.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Anyan sebagai Jurnal Manager
Program Studi PGSD
Jl. Pertamina Sengkuang KM. 4 Sintang Kotak Pos 126
(email: pgsdpersadakhatulistiwa@gmail.com)