PEMBINAAN KARAKTER SEMANGAT KEBANGSAAN MELALUI PEMBIASAAN UPACARA BENDERA HARI SENIN DI SD NEGERI SERANG 20
DOI:
https://doi.org/10.31932/jpdp.v10i1.3043Abstract
The current conditions show a decrease in character, including the character of national spirit. The efforts are needed to develop this character. The aim of this research is to find out how the ceremony is carried out at SD Negeri Serang 20 and the implications of holding the flag ceremony on Monday for developing the character of the national spirit of students at SD Negeri Serang 20. This research applied qualitative research with a case study method. The subjects of this research were the principal, class teacher VIB, and 100 students from classes IVA, IVB, VA, VB, VIA, and VIB located at SD Negeri Serang 20. Methods of observation, interviews, and distributing questionnaires were used to obtain the required data of this investigation. Then the data was analyzed using the Miles and Huberman model data analysis technique. Monday's flag ceremony starts at 07.00-07.40 WIB which includes preparation, implementation of the main event, and conditioning for each classes. Based on the results of observations and interviews, it can be proven that Monday flag ceremony can foster the character of the national spirit in SD Negeri Serang 20. Then this implication is strengthened by the results of the questionnaire which shows that 91% of students answered correctly and 9% of students answered incorrectly. It can be concluded that Monday's flag ceremony shows significant implications for the development of national spirit character.References
Ayu, A. R., & Suwanda, I. M. (2013). Pembentukan Karakter Siswa Smp Negeri 6 Mojokerto Melalui Kegiatan Upacara Bendera. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan.
Bantulkab, A. (2011). Wawasan Kebangsaan Generasi Muda Kita Saat Ini Semakin Menurun. Yogyakarta: Bantulkab.Go.Id.
Darmawan, Robiansyah, F., & Romdoni. (2022). Pembinaan Nilai-Nilai Karakter Siswa Melalui Kegiatan Upacara Bendera Senin Di Sdn Curug Kota Serang. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, (Pp. 617-632).
H, Simbolon. R. (2022). Implementasi Karakter Semangat Kebangsaan Pada Peserta Didik Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Raya. Lentera: Jurnal Kajian Bidang Pendidikan Dan Pembelajaran, 2775-5916.
Intan, Tania, & Handayani, V. T. (2017). Penerapan Pendidikan Karakter Kebangsaan Melalui Pembelajaran Berbasis Interkultural Di Madrasah Aliyah Negeri Model Babakan Ciwaringin Majalengka Cirebon. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 299-306.
Kaimanuddin. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Dinamika Ilmu.
M, Dahlan, & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud. Edumaspul: Jurnal Pendidikan.
M, Waruwu. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif Dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 2896-2910.
Maharani, Pertiwi, Puspitasari, & Syaira. (2023). Pembinaan Karakter Nasionalisme Siswa Sekolah Dasar Dengan Pembiasaan Menyanyikan Lagu Indonesia Raya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 155-161.
Mufidah. (2021). Perkembangan Karakter Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1133-1146.
Muryatma, Fantastika, & Kaltsum, U. (2018). Penguatan Karakter Semangat Kebangsaan Dan Cinta Tanah Air Melalui Lagu Indonesia Raya 3 Stanza Di Mim Gonilan Kartasura. Skripsi Thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Mustoip, S., Japar, M., & Ms, Z. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya: Cv. Jakad Publishing Surabaya.
Omeri, N. (2017). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. Joall (Journal Of Applied Linguistic And Literature).
Primavera, I. (2017). Peran Upacara Bendera Dalam Membentuk Karakter Disiplin, Tanggung Jawab Dan Semangat Kebangsaan Peserta Didik (Studi Deskriptif Analisis Di Sd Negeri 1 Lesmana). Bachelor Thesis.
R, Putry. (2019). Nilai Pendidikan Karakter Anak Di Sekolah Perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal Of Child And Gender Studies, 39-54.
Sejati, T. (2017). Modul Wawasan Kebangsaan Dan Nilai-Nilai Dasar Bela Negara.
Simbolon, R. H. (2022). Implementasi Karakter Semangat Kebangsaan Pada Peseta Didik Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Raya. Lentera: Jurnal Kajian Bidang Pendidikan Dan Pembelajaran.
Windy, Citra, Kartika, & Syaira, S. (2023). Pembinaan Karakter Nasionalisme Siswa Sekolah Dasar Dengan Pembiasaan Menyanyikan Lagu Indonesia Raya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan.
Yandri. (2022). Pendidikan Karakter: Peranan Dalam Menciptakan Peserta Didik Yang Berkualitas. Widyaprada Utama Direktorat Guru Pendidikan Dasar.
Zuhri, S. (2022). Implementasi Sikap Patriotisme Dalam. Skripsi.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Anyan sebagai Jurnal Manager
Program Studi PGSD
Jl. Pertamina Sengkuang KM. 4 Sintang Kotak Pos 126
(email: pgsdpersadakhatulistiwa@gmail.com)